28 maja 2017

Sałatka z kurczakiem w sezamie i dressingiem z masła orzechowego- idealna na obiad!

Hej :) 

Cichutko tu u mnie ostatnio, ale zaczęłam pracę, a i studia uparcie nie chcą się zakończyć, więc cierpię na chroniczny brak czasu :( Korzystając z dnia wolnego, postanowiłam jednak poeksperymentować w kuchni - rezultatem jest pyszna sałatka z kurczakiem w sezamie, makaronem i wyjątkowym dressingiem na bazie masła orzechowego.

Sałatka stanowi idealnie zbilansowany posiłek, więc świetnie nadaje się na lekki obiad :) Bo nie wiem jak u Was, ale w Bydgoszczy słońce dzielnie świeci, a w taką pogodę kto by miał ochotę na ciężki obiad? 


Podaję składniki na jedną porcję, jeśli macie ochotę podzielić się z kimś sałatką lub przygotować ją na kilka posiłków, to przydadzą się umiejętności matematyczne ;)

Składniki:

  • Sałatka: duża garść mixu sałat (ja mam mix z Biedronki, z dodatkiem marchewki), garść pełnoziarnistego makaronu (ugotowanego al dente w osolonej wodzie), 1/3 czerwonej papryki, nieduży kawałek melona (mango też się świetnie nada!), 1/4 czerwonej cebuli; 
  • Dressing: łyżka masła orzechowego, łyżka oleju rzepakowego, 2 łyżki wody, kilka kropli sosu sojowego do smaku;
  • Kurczak: 50 g piersi z kurczaka (1/4 podwójnej piersi z kurczaka), 1 jajko, 2 łyżki mąki, 100 g sezamu, pieprz, sól, przyprawa do gyrosa, olej rzepakowy.

1 maja 2017

Zalecenia żywieniowe w niedoczynności tarczycy i chorobie Hashimoto

Witajcie :)

Niedoczynności tarczycy i choroba Hashimoto zdają się wyrastać w ostatnim czasie jak gdyby po deszczu. Coraz większemu gronu osób stawiana jest taka diagnoza, szczególnie jednak kobietom. 

Choć mogłoby się zdawać, że tarczyca jest dość małym narządem, kłopoty z nią, dają ogromne objawy. Jej hormony wpływają na całe funkcjonowanie organizmu człowieka, trudno znaleźć jakiś narząd lub układ, który funkcjonowałby w oderwaniu od tarczycy. Dlatego tak ważna jest kontrola hormonów, a w przypadku wykrytych nieprawidłowości- odpowiednie leczenie, zarówno przez endokrynologa i farmakoterapię, jak i dietetyka i odpowiednią modyfikację sposobu żywienia. Ja oczywiście służę Wam tym drugim ;)

Mam dla Was kilka zaleceń żywieniowych, których wprowadzenie, może pomóc w walce z objawami chorej tarczycy. Dziś zajmę się niedoczynnością tarczycy, a także chorobą Hashimoto, a następnym razem nadczynnością. 

Na początku krótko chciałabym wspomnieć o różnicach między niedoczynnością tarczycy, a chorobą Hashimoto, które właściwie, dają podobny obraz kliniczny- czyli objawy. 
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b1/Diagram_showing_the_position_of_the_thyroid_gland_CRUK_363.svg/2000px-Diagram_showing_the_position_of_the_thyroid_gland_CRUK_363.svg.png

Tarczyca
odpowiada za produkcję ważnych dla funkcjonowania całego organizmu hormonów- trójjodotyroniny (ft3) i tyroksyny (ft4). Wpływają one między innymi na trawienie pokarmów i metabolizm. Niedoczynność tarczycy oznacza stan, w którym tarczyca produkuje za mało hormonów, co daje objawy takie jak: brak energii, senność, uczucie zimna, sucha skóra, wypadające włosy, łamliwe paznokcie, zaparcia, wzrost masy ciała i trudności ze schudnięciem, zwolnienie metabolizmu, obniżenie nastroju, niechęć do wysiłku fizycznego, nieregularne miesiączki i problemy z zajściem w ciążę.

16 kwietnia 2017

W Wielkanoc porozmawiajmy o jajkach ;)

Wesołego Alleluja! 

Święta Wielkanocne to zdecydowanie święto jaj- farbujemy je i ozdabiamy, a także goszczą one w wielu świątecznych potrawach. Niektórzy ze smakiem będą je pałaszować, a inni obawiać się będą cholesterolu. W przerwie między kolejnymi pysznymi daniami, mam dla Was garść informacji o jajach- postaram się wyjaśnić, co jest prawdą, a co mitem :)
https://pixabay.com/p-316412/?no_redirect
Pod względem wartości odżywczej, jaja są bardzo wartościowym produktem. Ma to sens, jeśli weźmiemy pod uwagę, że musi ono zawierać wszystko, co potrzebne jest do rozwoju małego kurczaczka :) Jedno jajko waży zwykle ok. 50 g i dostarcza ok. 75 kcal. To dość mało- np. baton Mars, w 50 g ma ponad 200 kcal. 

Jaja są źródłem pełnowartościowego białka, najlepszego, jakie jest tylko dostępne- zostawia daleko w tyle białko pochodzące z mięs, czy nawet mleka kobiecego. Węglowodanów jaja nie zawierają prawie wcale, są to śladowe ilości. Tłuszcze w jajach są bardzo zróżnicowane- znajdziemy tu zarówno nasycone kwasy tłuszczowe, jak i jednonienasycone i wielonienasycone. 

Ile jaj tygodniowo powinniśmy spożywać?

Zalecenia żywieniowe i doniesienia naukowe są często bardzo sprzeczne w tym temacie. Oficjalne polskie stanowisko IŻŻ od wielu lat głosi, że odpowiednia ilość jaj to 2- 3 w tygodniu. Inne zalecenia głoszą, że może być to jedno dziennie, a według niektórych, ilości jaj w ogóle w naszej diecie nie musimy pilnować. Moim zdaniem, wszystko zależy od stanu zdrowia (a szczególnie stężenia cholesterolu we krwi) i tego, czy prowadzimy różnorodną, zdrową dietę. Jeśli jesteśmy zdrowi, nie musimy nerwowo liczyć ilości spożytych jaj, ale jeśli z jakiś względów powinnyśmy ograniczyć jaja, to warto to uczynić.

17 marca 2017

Pożywne, zielone smoothie pełne witamin

Hej :) 

Dawno na blogu nie pojawił się nowy przepis :) Mam więc dla Was recepturę na bardzo zdrowe (jak zawsze), ale także smaczne i pożywne smoothie :) Będzie idealne na II śniadanie lub podwieczorek, gdyż zawiera wszystkie potrzebne nam składniki pokarmowe: białko, tłuszcze i węglowodany.

Smoothie jest odpowiednio skomponowane dzięki obecności awokado- prawdziwego bogactwa zdrowych tłuszczów oraz białka. Obecność tłuszczu będzie przedłużała trawienie oraz zapewni uczucie sytości na dłużej. Nasiona chia to naturalne źródło białka oraz ważnych składników minealnych, w tym wapnia. Dodane owoce to oczywiście źródło węglowodanów, błonnika, związków mineralnych i witamin. Samo zdrowie :) I to jakie smaczne!

6 marca 2017

Mocne paznokcie i bujna czupryna- czy da się wpłynąć na nie dietą?

Hej :) 

Dziś zapraszam do lektury kolejnego wpisu poświęconego elementom naszego wyglądu. Ostatnio pisałam o ładnej cerze i zdrowej zadbanej skórze, a teraz na warsztat biorę skórę i paznokcie. 

Włosy i paznokcie są wytworem rogowej warstwy naskórka. Same w sobie są one właściwie "martwe", ale wyrastają z tego, co żywe- naszych organizmów. Wydaję się więc logiczne, że jeśli dostarczymy naszym ciałom odpowiednich budulców, to nasze paznokcie i włosy się wzmocnią. Prawidłowa dieta z pewnością pozwoli nam wtedy zaoszczędzić na specjalistycznych kosmetykach, wcierkach, odżywkach czy też suplementach. 
https://static.pexels.com/photos/167917/pexels-photo-167917.jpeg
Jeśli o suplementach mowa- całkiem możliwe, że sięgacie po preparaty ze skrzypem, pokrzywą, biotyną, kompleksem witamin- nie ma w tym właściwie nic złego. Jednak zupełnie bez problemu i wielkich poświęceń, możecie dostarczyć swoim włosom i paznokciom tych samych składników, bez potrzeby wydawania fortuny na "magiczne" tabletki. Jeść i tak musimy- więc może rozsądniej jest sięgać po produkty i potrawy, które nie tylko zaspokoją głód, ale także będą miały super wpływ na nasze organizmy ;) 

Chciałabym Wam nieco przybliżyć składniki diety, na które warto zwrócić uwagę przy doborze produktów czy przygotowywaniu posiłków. Jak zobaczycie na poniższej infografice, wiele produktów zawiera kilka z korzystnych składników odżywczych. To znacznie ułatwia układanie swojego menu ;)