6 lutego 2016

Jak skutecznie i zdrowo schudnąć- najważniejsze zasady + infografika dla Was.

Hej :) 
Dzisiaj po raz kolejny wracam do tematu zdrowego i skutecznego odchudzania, w zgodzie z najważniejszymi zasadami racjonalnego odżywiania.

1. Jednym z najważniejszych wyzwań na nowej drodze życia, jest zaakceptowanie faktu, że aby cieszyć się z wyglądu i kondycji swojego ciała, należy zdrowe nawyki żywieniowe wprowadzić na stałe. Dlatego tak ważna jest między innymi indywidualizacja żywienia- traktowanie pacjentów szablonowo i wręczanie im gotowych diet jest bez sensu. Każdy z nas lubi i akceptuje inne produkty i na ich bazie chciałby się odżywiać. Jeszcze inna sprawa, że niektórzy wolą bardziej tradycyjny sposób odżywiania, a inni kochają nowe potrawy i produkty. Nowa dieta powinna być TWOJĄ dietą. Czymś co Ci odpowiada i jest dla Ciebie atrakcyjne. 

2. Nie przesadzaj! To kolejna ważna sprawa- popadanie ze skrajności w skrajność wcale nie jest korzystne. Postaraj się zachować równowagę- jeśli czasem pozwolisz sobie na coś mniej zdrowego, nie przekreśla to od razy wszystkich Twoich starań. Na co dzień postaw na nisko przetworzone produkty dobrej jakości, ale od czasu do czasu pozwól sobie na trochę luzu. 
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fa/Balanced_scale_of_Justice.svg/1280px-Balanced_scale_of_Justice.svg.png

3. Jak to mówią, bez pracy nie ma kołaczy. Bez włączenia aktywności fizycznej nie ma odchudzania. Pisałam o tym więcej TUTAJ

4. Sięgaj po różne produkty. Im większa różnorodność, tym więcej dostarczamy naszym organizmom cennych dla nich związków. Dodatkowo nie pozwala nam to popaść w rutynę i szybko znudzić się nowym sposobem odżywiania. Nastały na nas piękne czasy, podczas których możemy cieszyć się najróżniejszymi produktami z różnych stron świata. Warto obudzić w sobie małego odkrywcę i poznawać nowe produkty oraz wprowadzać je do swojego jadłospisu.

5. Kolejnym ważnym elementem jest regularność-  nasze organizmy lubią rutynę, nie lubią za to się stresować, czy też dostaną jedzonko czy nie. Dzięki regularnym porom posiłków, których powinno być od 4 do 5, nasze organizmy nie gromadzą zapasów na czarną godzinę, tylko to co zjemy, wydatkują w ciągu dnia.

6. Aby schudnąć trzeba jeść! Jeśli kiedyś wpadnie Ci do głowy, że dzięki głodówce uda Ci się szybciej i skuteczniej schudnąć, to od razu pójdź po rozum do głowy i absolutnie tego nie stosuj! Efekt jo jo, który po takiej głodówce Cię dopadnie (a dopadnie na pewno), może sprawić, że przytyjesz jeszcze więcej niż przed zastosowaniem głodówki. 

7. Postaw na warzywa! Mają one tą wspaniałą zaletę, że przy dużej wartości odżywczej oraz zawartości błonnika, który zapewnia sytość, dostarczają nam mało kalorii! Można jeść je bez najmniejszych ograniczeń. Owoce również są zalecane, ale one mają już nieco więcej kalorii, ze względu na obecność cukrów prostych. 
http://twcleansecommunity.com/wp-content/uploads/2014/02/shutterstock_129086135.jpg
8. Naturalność- to ona powinna cechować produkty, które spożywasz. Im mniej przetworzone, tym lepiej. 

9. Podchodź krytycznie do wszelkich cudownych produktów odchudzających- mówię tu o żywności fit, ale i suplementach diety. Żadna z tych rzeczy nie zapewni Ci sukcesu. Musisz wypracować go sam/ sama. Żywność fit może i ma mniej kalorii, ale zwykle ma o wiele więcej chemii i dziwnych dodatków, które mają zapewnić jako taki smak. A gdyby suplementy były skuteczne, to może nie byłoby na świecie tak dużego problemu nadwagi i otyłości, nie uważasz? 

10. Na chemiczne dodatki do żywności patrz krytycznie. Nie chcę tu oczywiście straszyć i demonizować wszystkich dodatków do żywności, bo niektóre z nich są zupełnie nieszkodliwe i naturalne, ale im większa lista obco brzmiących nazw, tym bardziej należy być czujnym. 

11. Czy ja muszę mówić o tym, że raczej należy unikać sklepowych słodyczy, słonych przekąsek, żywności typu fast food i tak dalej, i tak dalej? Myślę, że każdy o tym doskonale wie. I chociaż czasem trudno się rozstać, warto szukać zdrowych zamienników swoich ulubionych, niezbyt zdrowych przekąsek. Trzeba w nie czasem włożyć trochę pracy, ale podczas gotowania też spala się kalorie ;) Dwie pieczenie przy jednym ogniu. 

Na koniec mam dla Was jeszcze ładną infografikę ze skrótem tych wszystkich zasad. Można ją wydrukować bądź zapisać i korzystać :) Mam nadzieję, że się przyda!


11 komentarzy :

  1. Ja to w kółko powtarzam - muszę zacząć !

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo mądre zasady i staram się do nich stosować. Czasem nie zawsze się to udaje. Np w miniony czwartek był tłusty czwartek i moja koleżanka bardzo chciała ze mną pójść na pączka do pewnej kawiarni/cukierni i na kawę - przepyszną z resztą o smaku migdałowym :) W końcu to tłusty czwartek, więc tradycję trzeba podtrzymywać, ale w tym dniu nie jadłam ani obiadu ani kolacji. I wcale nie czułam się głodna, po tym pączku zrobiłyśmy sobie długi spacer, tak dla równowagi. W odchudzaniu właśnie ważne jest to, aby na stałe zmienić nawyki, nie przejadać się nie potrzebnie, czasem można i zjeść coś słodkiego,ale wtedy zrezygnować z czegoś innego.
    Każdy też właśnie, tak jak napisałaś, ma własne upodobania żywieniowe. Np mi dietetyczka zaleciła dietę wg indeksu glikemicznego, powinnam np spożywać dużo warzyw strączkowych, których nie lubię (z wyjątkiem fasolki szparagowej). Nie umiem się do nich przekonać. Ale zstępuję to innymi warzywami, polubiłam soki warzywne lub warzywno-owocowe. Codziennie staram się zjeść też jedno jabłko, ono trochę hamuje apetyt. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dieta o niskim indeksie glikemicznym jest bardzo dobrą dietą, tak naprawdę dla każdego, ale dietetyczka zdecydowanie powinna uwzględnić Twoje nawyki żywieniowe oraz upodobania w zalecaniu Ci diety :)

      Usuń
  3. Przydatne porady, tym bardziej, że sama planuję nieco schudnąć. Już teraz monitoruję moją dietę i mam zamiar powoli wprowadzać do niej takie zmiany, by było tylko lepiej. Ostatnio zdecydowanie za bardzo pofolgowałam sobie ze słodyczami, więc teraz muszę na nie uważać i jak najszybciej się z nimi rozstać :) A ponieważ aktywność fizyczna nie jest mi obca, to na diecie muszę skupić obecnie moje wysiłki :)

    OdpowiedzUsuń
  4. dokładnie, mnie od początku tego roku wystarczyło tylko zamienić jeden posiłek dziennie na 5 posiłków i samo spadło mi nie wiem kiedy 5kg :D także regularność i jedzenie to podstawa w odchudzaniu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O no właśnie :) Jesteś więc żywym dowodem na to że to działa :)

      Usuń
  5. Ważne, by zdrowe odżywianie stało się nawykiem, a nie tylko drogą do celu... :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Awwww zjadło mi chyba komentarz! Jeśli nie to po prostu usuń ten zbędny :P.

    Te wszystkie wskazówki są bardzo cenne! Gdyby nie to, że od jakiegoś czasu się do nich stosuję (mam na myśli kilka lat), byłoby kiepsko. Miałam jedynie niedawno problem z lenistwem - brak ćwiczeń od końca października do końca stycznia, przez co przytyłam 3 kg. Mogę się założyć, że gdybym prowadziła niezdrowy tryb życia sprzed tych wspomnianych kilku lat, ta cyferka wskazywałaby 6kę lub 7mkę! Dobry, zdrowy tryb życia stał się nawykiem, a od początku lutego właśnie wracam do ruchu :P.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo fajny wpis, który na pewno pomoże osobom, które chcą schudnąć :) Jeżeli chodzi o warzywa, to warto dodać, że dziennie powinniśmy zjeść ok. 400-500 g wg dziennej racji pokarmowej. Tutaj należy pamiętać o różnorodności warzyw, gdzie każdy kolor warzywa odpowiada różnym właściwościom zdrowotnym.
    Bardzo mi się podoba ten poradnik :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Super porady. Nic dodać nic ująć. Trzeba naprawdę na stałe wprowadzić dobre nawyki, regularnie ćwiczyć, myśleć pozytywnie i nie poddawać się :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Super post i infografika. :-) Mnóstwo ciekawych i cennych porad, które chętnie wcielę w życie, pozdrawiam. :-)

    OdpowiedzUsuń