22 września 2014

Woda

Hej :) Myślę, że nikomu nie jest obce stwierdzenie, że woda jest źródłem życia. Mówią o tym specjaliści, jak i uśmiechnięci aktorzy w reklamach. I jest to prawda- składamy się w większości z wody. Jej zawartość jest różna na poszczególnych etapach życia:
  • noworodek składa się z wody w 75%
  • w pierwszym roku życia ilość ta spada do 65%
  • u osób dorosłych jest to od 55 do 60%
  • osoby powyżej 60 roku życia składają się z 46- 54% wody.
Dla każdego woda jest niezbędna, aby zachować homeostazę ustroju, czyli stały stan równowagi procesów życiowych, niezależnie od wpływów środowiska zewnętrznego. Innym ważnym czynnikiem dla zachowania równowagi jest gospodarka kwasowo- zasadowa organizmu. A o tym już wkrótce :)
http://www.balneokosmetyki.pl/public/assets/woda3.jpg
Aby nasz organizm dobrze funkcjonował i nie dochodziło w nim do stanu odwodnienia, ważne jest aby woda dostarczona równała się wodzie wydalonej. 


Bilans wodny organizmu
Źródła wody
Wydalanie wody
pożywienie stałe 1000 ml
nerki (z moczem) 1500 ml
napoje 1500 ml
płuca (z parą wodną) 550 ml
procesy metaboliczne 300 ml
skóra (z potem) 600 ml

przewód pokarmowy (z kałem) 150 ml
Suma
2800 ml
2800 ml

Przyjrzyjmy się teraz funkcjom wody, jakie pełni ona w naszych ciałach:
  1. Stanowi materiał budulcowy: jest strukturalną częścią komórek, tkanek i płynów ustrojowych;
  2. Chroni tkanki przed uszkodzeniem (mózg, gałkę oczną, płód);
  3. Zwilża tkanki i zmniejsza tarcie (maź stawowa, śluz przewodu pokarmowego);
  4. Jest rozpuszczalnikiem i stanowi środowisko procesów biochemicznych (trawienie, wchłaniania, przemian komórkowych);
  5. Umożliwia transport składników odżywczych i produktów metabolizmu, w tym przez błony półprzepuszczalne;
  6. Jest substratem i produktem reakcji;
  7. Umożliwia wydalanie produktów przemiany materii z moczem;
  8. Bierze udział w termoregulacji- rozprowadzaniu ciepła na drodze konwekcji i oddawaniu nadmiaru ciepła w postaci potu;
Dzienne zapotrzebowanie na wodę jest różne, zależ zarówno od fizjologii danej osoby, a także spożywanej przez nią żywności. Nasze potrzeby będą różne w i zależne od wieku, płci, stanu fizjologicznego, wysiłku fizycznego, a także od wpływów środowiskowych: temperatury otoczenia, wilgotności powietrza. 
http://www.wasilkow.home.pl/przedszkole_sloneczne/images/joomgallery/originals/wszystkie_zdjecia_ul_polna_17/

Zawartość wody w poszczególnych pokarmach, w przybliżeniu wygląda tak:

  • największą zawartością wody będą się oczywiście odznaczać wody stołowe, smakowe, napary herbaty, kawy, nieco mniej wody znajdziemy w napojach owocowych, lemoniadach, napojach gazowanych, kefirze, piwie, jeszcze mniejszą zawartością odznaczają się soki owocowe i warzywne, mleko, jogurty, a także zupy
  • > 90% wody znajdzie się w ogórku kiszonym, rzodkiewce, sałacie, cykorii, kapuście kwaszonej, pomidorze, szpinaku, pieczarkach, kalafiorze, papryce, cebuli, truskawce;
  • 81- 90% wody zawiera większość warzyw i owoców, a także śmietanka;
  • 51- 80% wody znajdziemy w mięsie, jajach, rybach, wędlinach, lodach, serach twarogowych, bobie, śmietanie, koncentracie pomidorowym, kukurydzy;
  • 21- 50% wody zawierają sery żółte, topione, chleb, bułki, pasztety, dżemy;
  • 1- 20% wody znajdziemy w orzechach, herbatnikach, miodzie, słoninie, płatkach kukurydzianych, cukierkach, waflach, maśle, chrupkach;
  • za bezwodne uznaje się: cukier, olej, oliwę oraz czekoladę

W następnej notce napiszę nieco o odwodnieniu organizmu, a także jak do niego nie doprowadzić- czyli o obliczeniu swojego indywidualnego zapotrzebowania na wodę :) 

5 komentarzy :

  1. Dodatkowo warto pamiętać, że nie tylko woda nawadnia. Również soki owocowe oraz inne napoje.
    Link do artykułu: http://blog.ruszamysie.pl/jak-nawadniac-organizm/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetne uzupełnienie mojego wpisu, chociaż sama tez pracuję nad jeszcze jedną notką na ten temat. Zapraszam wkrótce :-)

      Usuń
  2. Super i bardzo ważny wpis :) Również na ten temat pisałem na blogu, gdzie może Pani przeczytać mój wpis pod tym linkiem: http://swiatgastronomiczny.blogspot.com/2015/05/godpodaraka-wodna-organizmu.html. Należy pamiętać, by pić min. 1,5 - 2 l dz. wody, najlepiej średniozmineralizowanej, która dostarcza na odpowiednim poziomie składników mineralnych. Pozdrawiam !
    Patryk - blog Świat Gastronomii, żywieniowiec

    OdpowiedzUsuń
  3. Woda jest niezbędna do życia i sama niedawno przestawiłam się na zwiększoną ilość picia wody mineralnej. Dawniej piłam sporo herbaty oraz soków owocowych, a jeśli woda to tylko smakowa. Ale po woli przekonywałam się do mineralnej i teraz głównie taką piję. Od razu czuję się lepiej, mam więcej energii do życia, do pracy, tym bardziej w takie upały woda to dla mnie jest niezbędna. Dzięki wodzie skóra jest jędrniejsza. Warto pamiętać też o wystawianiu wody dla zwierząt w miskach, one też potrzebują :)
    www.piosenkajestdobranawszystko87.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Woda ma tą wspaniałą zaletę, że w przeciwieństwie do soków i wód smakowych jest pozbawiona kalorii i można pić ją śmiało, nie obawiając się o swoją sylwetkę i nadmiar cukru w diecie :) Chociaż sokom nie można odmówić porcji witamin! Od czasu do czasu można :)
    I popieram wystawianie miski z wodą dla zwierzaków! Nie tylko psów i kotów, ale także ptaków! :D

    OdpowiedzUsuń