6 marca 2017

Mocne paznokcie i bujna czupryna- czy da się wpłynąć na nie dietą?

Hej :) 

Dziś zapraszam do lektury kolejnego wpisu poświęconego elementom naszego wyglądu. Ostatnio pisałam o ładnej cerze i zdrowej zadbanej skórze, a teraz na warsztat biorę skórę i paznokcie. 

Włosy i paznokcie są wytworem rogowej warstwy naskórka. Same w sobie są one właściwie "martwe", ale wyrastają z tego, co żywe- naszych organizmów. Wydaję się więc logiczne, że jeśli dostarczymy naszym ciałom odpowiednich budulców, to nasze paznokcie i włosy się wzmocnią. Prawidłowa dieta z pewnością pozwoli nam wtedy zaoszczędzić na specjalistycznych kosmetykach, wcierkach, odżywkach czy też suplementach. 
https://static.pexels.com/photos/167917/pexels-photo-167917.jpeg
Jeśli o suplementach mowa- całkiem możliwe, że sięgacie po preparaty ze skrzypem, pokrzywą, biotyną, kompleksem witamin- nie ma w tym właściwie nic złego. Jednak zupełnie bez problemu i wielkich poświęceń, możecie dostarczyć swoim włosom i paznokciom tych samych składników, bez potrzeby wydawania fortuny na "magiczne" tabletki. Jeść i tak musimy- więc może rozsądniej jest sięgać po produkty i potrawy, które nie tylko zaspokoją głód, ale także będą miały super wpływ na nasze organizmy ;) 

Chciałabym Wam nieco przybliżyć składniki diety, na które warto zwrócić uwagę przy doborze produktów czy przygotowywaniu posiłków. Jak zobaczycie na poniższej infografice, wiele produktów zawiera kilka z korzystnych składników odżywczych. To znacznie ułatwia układanie swojego menu ;)


Czyli jednym słowem, różnorodna dieta jak zwykle jest najwłaściwszą drogą do celu :) Dużo warzyw, owoców, umiarkowane ilości mięsa, produkty mleczne i pełnoziarniste produkty zbożowe to klucz do pięknych, bujnych włosów i zdrowych, mocnych jak stal paznokci :) W tabelce nie jest to może szczególnie podkreślone, ale ważnym składnikiem diety będą też ryby morskie- źródło jodu, cynku, a także kwasów omega-3 :)

Teraz kilka słów o diecie przy konkretnych problemach z włosami i paznokciami:

  • łamliwe paznokcie: zalecane produkty z pełnego ziarna, będące źródłem krzemu, zalecane również napary ze skrzypu; istotnym składnikiem jest cynk, więc należy sięgać po ryby morskie, mięso, nasiona i orzechy oraz jaj;
  • suche włosy: dieta z dużą ilością dostarczanych płynów (ok. 2 l), bogata w produkty zawierające witaminę A, a także E (oleje roślinne, zielone warzywa, orzechy, ryby); w rybach i zdrowych olejach znajdziemy też kwasy omega- 3, korzystne dla suchych włosów;
  • przetłuszczające włosy: dieta bogata w witaminy z grupy B (nasiona roślin strączkowych, mleko i przetwory, pełnoziarniste produkty zbożowe) oraz cynk;
  • wypadanie włosów: ważne są produkty zawierające cynk, krzem, żelazo i miedź. Najlepsze żelazo znajdziemy w mięsie, szczególnie czerwonym, podrobach, rybach oraz jajach. 
https://c1.staticflickr.com/7/6173/6148379024_26861dde4a_b.jpg
Pamiętajcie, że kruche paznokcie, wypadające włosy i inne kłopoty związane z cerą, a także włosami i paznokciami, mogą być objawami niedoborów lub zaburzeń hormonalnych. Warto przeprowadzić podstawowy zestaw badań, obejmujący morfologię krwi oraz przynajmniej poziom TSH. Anemia lub inne niedobory składników mineralnych lub witamin mogą być przyczyną Waszych kłopotów.

3 komentarze :

  1. Witam! :)
    Bardzo fajny artykuł ;) Ja jestem za tym, aby każda osoba dbała o właściwą dietę aniżeli wydawać pieniądze na suplementy diety, szczególnie jeżeli są brane bez konsultacji z lekarzem.

    Pozdrawiam serdecznie,

    Patryk

    OdpowiedzUsuń
  2. Moim noworocznym postanowieniem jest przykładanie większej wagi do pielęgnacji włosów. Paznokcie już udało mi się wyprowadzić na prostą, teraz czas na włosy ;)

    OdpowiedzUsuń