12 lipca 2014

Normy żywienia człowieka- część 1

Cześć! 
Bardzo miło się patrzy na rosnącą liczbę odwiedzin na blogu, to bardzo motywuje mnie do dalszego pisania :) Dzisiaj poruszę temat norm żywienia- czyli czegoś, co określa ile i jakie składniki żywności są nam do życia potrzebne. 

Normy żywienia są przyjęte na podstawie aktualnego stanu wiedzy- są  to normy spożycia energii i składników pokarmowych. Ostatnia aktualizacja polskich norm żywienia nastąpiła w 2012 roku. Są wyrażone w przeliczeniu na 1 osobę na 1 dzień. Uwzględniają różnice w zapotrzebowaniu w zależności od wieku, płci, masy ciała, wysokości ciała, stanów fizjologicznych, aktywności fizycznej. 

Normy żywienia określają ilość składników pokarmowych zawartych w żywności, które po spożyciu zapewniają:
  • prawidłowy rozwój młodych organizmów 
  • utrzymanie dobrego stanu zdrowia osób dorosłych.
http://www.gravitan-academy.pl/images/pt_junior.jpg
Jakie jest zatem zastosowanie norm żywienia w praktyce? Służą:
  • planowaniu i monitorowaniu podaży żywności w skali kraju, 
  • pozwalają na planowanie wyżywienia w żywieniu grup ludności, ale także indywidualnych jednostek;
  • ocenie spożycia żywności na poziomie indywidualnym, grupowym i populacyjnym;
  • opracowywaniu nowych produktów, 
  • ustalaniu standardów przeznaczonych do opracowywania informacji na opakowaniach;
  • opracowywaniu diet stosowanych w stanach chorobowych;
  • opracowywaniu programów edukacji żywieniowej.
Zastosowanie norm żywienia jest powszechne i dzięki nim możemy odżywiać się dobrze- kierując się nimi chcemy mieć pewność, że nasze zapotrzebowanie na ważne składniki jest zaspokojone. 
Jednak mimo dużego uniwersalizmu normy żywienia mają ograniczenia. Aby wymienić tylko kilka z nich: są opracowywane dla ludzi zdrowych i mogą być niewystarczające w stanach chorobowych, odnoszą się do składników rzeczywiście spożytych, zakładają pewną jakość żywieniową (wartość biologiczną) produktów, z wyjątkiem norm na energię mogą przewyższać zapotrzebowanie większości osób w obrębie grupy. 

Ważne: normy żywienia nie muszą być bezwzględnie realizowane każdego dnia, lecz w okresie kilku, kilkunastu lub kilkudziesięciu dni, w zależności od składnika odżywczego! Nasze organizmy mają swoje własne zapasy witamin i minerałów, więc nic się nie stanie jeśli w ciągu jednego lub kilku dni nie pokryjemy w 100% zapotrzebowania na większość składników.

O poszczególnych normach żywienia opowiem już w następnej notce :) 

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz