17 czerwca 2014

Bilans energetyczny organizmu

Cześć!
Zanim w swoich wpisach przejdę do treści obracających się wokół tego, co jeść, chciałabym najpierw zająć się problemem ile jeść, aby osiągnąć lub utrzymać prawidłową masę ciała oraz zachować zdrowie i dobrostan organizmu.

Zacznijmy od pojęcia bilansu energetycznego- określa on ilość dostarczonej do organizmu energii i ilość energii wydatkowanej na codzienną aktywność, a także aktywność fizyczną.
  • Bilans energetyczny zrównoważony będzie oznaczał, że nasz organizm otrzymuje tyle energii z pożywieniem, ile zużywa w ciągu dnia. Osiągamy równowagę: nie tracimy, ani nie przybieramy na wadze. Zapewnia nam to dobre samopoczucie, zdrowie, stały skład organizmu. Nie jesteśmy ani przeciążeni jedzeniem, ani też nie jesteśmy głodni. Funkcjonowanie naszego organizmu jest wtedy najlepsze.
  • Dodatni bilans osiągamy gdy jemy zbyt dużo- dostarczamy takie ilości energii, której nasz organizm nie zużywa, więc ją magazynuje. Dochodzimy do stanu nadwagi i otyłości. Rozrasta się nasza tkanka tłuszczowa, która obciąża kości i stawy, serce, układ oddechowy. Nasza wątroba jest otłuszczona, odczuwamy zniechęcenie i zmęczenie. Nadwaga i otyłość wpływa nie tylko na gorsza kondycję fizyczną, ale także psychiczną.
http://www.fit.pl/g/str/image/odchduzanie/otylosc-zabija.jpg
Dodatni bilans energetyczny jest fizjologicznie uzasadniony w przypadku dzieci- ich organizmy rosną, rozwijają się i potrzebują do tego energii oraz budulca. W pewnym stopniu jest też uzasadniony u sportowców, którzy chcą nabrać masy mięśniowej a także u kobiet w ciąży, które muszą wykarmić dwie osoby J.
http://www.figa.pl/Zmiany-w-mozgu-po-anoreksji-sa-odwracalne-a757
  • Ujemny bilans energetyczny oznacza, że wydatkujemy dużo więcej energii niż jej dostarczamy. Nasz organizm musi więc sięgnąć po zapasy zgromadzone w tkance tłuszczowej. W skrajnych sytuacjach (np. anoreksja, wyniszczenie) energia pochodzi z naszych narządów wewnętrznych. Wiąże się z tym szereg niebezpiecznych dla zdrowia i życia konsekwencji: słabe i kruche kości, chore serce, wątroba, brzydka cera, wypadające włosy, przewlekłe zmęczenie, brak energii, ciągłe odczucie zimna, obniżona odporność, zanik miesiączki u kobiet, zaburzenia potencji u mężczyzn.
Dążenie do ujemnego bilansu energetycznego wiąże się z dietoterapią nadwagi i otyłości, ale nie stosuje się tu zbyt dużych deficytów energetycznych. Ilość kilokalorii "na minusie" zawsze jest dostosowywana do masy ciała, wieku, stanu organizmu, aktywności fizycznej. Pozwala to na ubytek masy ciała, bez negatywnych konsekwencji zdrowotnych, związanych z niedoborami, zarówno energetycznymi jak i pokarmowymi.

Choć nadwaga i otyłość są dużym obciążeniem dla naszego organizmu, skrajne wychudzenie jest stanem dużo gorszym- bezpośrednio może prowadzić do śmierci. Nadmiar nie jest tak bardzo szkodliwy jak brak- gdy nasz organizm nie otrzymuje odpowiedniej ilości pożywienia, słabnie. Jedzenie jest naszym paliwem i jest niezbędne do prawidłowego rozwoju oraz zachowania zdrowia. Inna kwestia to jakość i ilość żywności która spożywamy. Ale o tym wkrótce ;)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz